dimarts, 29 de desembre del 2009

APRENENTATGE I TIC.

En la sessió de TIC sobre l'ordinador com a instrument d'aprenentatge vam observar els diferents tipus de papers que té l'ordinador en aquest cas:

. De tutor.
. D'alumne.
. D'eina.
. De simulador.

Havíem de justificar la relació entre les experiències d'aprenentatge i les metàfores de Crook. Charles Crook és l'autor d'un llibre anomenat "Ordenadores y aprendizaje colaborativo".

La metàfora tutorial:
Hi han molts casos en que l'ordinador avalua els resultats de l'alumne i exerceix la funció de tutoritzar les accions d'aquest alumne per una finalització òptima. Programes com el JOCLIC o d'altres similars podrien fer aquesta tasca de bona manera, sempre i quant no ens acabessin substituint!!

La metàfora de la construcció:
En aquest cas l'ordinador actua d'una manera que ha de ser l'alumne el que intenta resoldre pels seus mètodes el problema pactat. És un procés de construcció d'aprenentatge a partir dels passos que l'alumne segueix.
Un exemple d'això seria el LOGO on el programa obeeix les ordres del que l'executa fent la funció metafòrica de la construcció.

La metàfora del laboratori:
Aquesta funció seria molt similar a la metàfora de la construcció amb l'única diferència de tenir un grau de llibertat menor. L'alumne, amb l'ordinador pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous, així com el LOGO permet una creació de nous paràmetres.

Programes de simulació. Representen situacions irreals, o socials, en las que nosaltres hem d'actuar segons el nostre criteri. Són programes amb menys llibertat que el LOGO però que estan perfectament adaptats per complir una situació real.

Aquesta situació real de la tecnologia és la que fa que sorgeixin els problemes en contra la simulació. Una simulació massa extrema en algun punt dels problemes socials farà que la simulació crei situacions de desacord, per exemple jocs com "Torrente", "GTA", "Larry's Beach" , etc... són jocs que han creat molta polèmica per la realitat de la seva simulació.

La metàfora de la caixa d'eines:
Per últim, la utilització de l'ordinador com una eina d'ajuda. L'ordinador és una eina que ens resol molts dels nostres problemes, ens ajuda i està capacitat per fer una serie de grans tasques. Programes de so, d'imatge, calculadores, programes de disseny...tot tipus d'eines per optimitzar i enriquir els nostres treballs i els nostres coneixements.

L'Ordinador és com una caixa d'eines que dia dia que l'utilitzem ens ajudarà en les diferents tasques rutinàries que puguem fer servir.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada